جریان سیال ذهن در داستان های کوتاه شهریار مندنی پور
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند
- نویسنده خدیجه نورمحمدی
- استاد راهنما مرادعلی واعظی زینب نوروزی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
جریان سیال ذهن شیوه ای از روایت است که در آن لایه های پیش از گفتار و عمق جریان ذهن یک شخصیت که ترکیبی است از ادراکات حسی و اندیشه های آگاه و نیمه آگاه و خاطرات و احساسات و تداعی معانی، بدون توالی منطقی بیان می-شود. پژوهش حاضر تحلیلی است بر آثار نویسنده و مترجم معاصر شهریار مندنی پور. نگارنده در این پایان نامه سعی داشته است داستان های کوتاه این نویسنده را از نظر وجود شیوه ی جریان سیال ذهن مورد بررسی قرار دهد. در نقد آثار، توالی زمانی خلق آن ها و نیز تحلیل عملی و عینی داستان ها به صورت فنی و مبتنی بر اصول داستان-نویسی جریان سیال ذهن مد نظر بوده است. داستان جریان سیال ذهن، شاخصه های زبانی و ساختاری ویژه ای دارد. آثار مندنی پور از حیث زبان، بیشتر به سبک مذکور نزدیک است. در آثار داستانی مندنی پور با گونه ی دیگری از جریان سیال ذهن رو به رو هستیم. مندنی پور نویسنده ای صاحب سبک است. به گونه ای که نه کاملاً پیرو داستان نویسی رئالیستی است و نه به طور کامل شیوه ی جریان سیال ذهن در آثارش هویداست. این تفاوت در سبک و حتی شیوه ی جریان سیال ذهن آثار مندنی پور با دیگر آثار جریان سیال ذهن، به دلیل نگاه خاص روان شناسانه ی او و متأثر از جریان های اجتماعی است. شخصیت پردازی، زمان و مکان در داستان های او تا حد زیادی تحت تأثیر جریان سیال ذهن قرار گرفته اند. در این پژوهش خواننده ابتدا مختصری از پیشینه ی زندگی و آثار مندنی پور و نویسندگان برتر جریان سیال ذهن را مرور کرده، سپس نقد آثار را مورد مطالعه قرار داده و در پایان نیز به نتیجه و برداشت نهایی دست خواهد یافت. کلیدواژه ها: شهریار مندنی پور، داستان کوتاه، نقد، جریان سیال ذهن.
منابع مشابه
رمزگان شناسیِ «حیوان» در داستان های کوتاه شهریار مندنی پور
در این مقاله با رویکردی نشانهشناختی مبتنی بر مطالعهی رمزگانها به تحلیل چند داستان کوتاه شهریار مندنی پور پرداخته می شود. این نوع از تحلیل در قالب تحلیل رمزگانی صورت می گیرد که بارت آن ها را در پنج دسته مطرح کرده است. از میان این پنج دسته، سه دسته رمزگان های دالی، نمادین و فرهنگیِ بارت برای تحلیل حاضر در نظر گرفته شده است. در این جستار، شش داستان کوتاهِ «سایه ای از سایه های غار»، «خمیازه در آی...
متن کاملاسطوره ایشدن زمان در چند داستان کوتاه شهریار مندنی پور
رمان و داستان مدرن نقش شگرفی در بازخوانی روایتهای اسطورهای و بازپردازی آنها در ادبیات روایی امروزی ایفا میکند. یکی از دلایل مهم توجه ویژه و کاملاً متفاوت اینگونه داستانها و رمانها به بنمایههای اسطورهای ضرورتی است که نویسندگان معاصر بنابر دگرگونی اوضاع اجتماعی و دگرگونیهای اساسی اندیشه و نگرش انسان احساس کردهاند: بیانسجامی جهان آشفته معاصر که همه گفتمانهایش سرشار از تناقض، بیانسجا...
متن کاملاستعاری شدن زبان در داستان کوتاه شهریار مندنی پور
در داستان مدرن، استفاده از برخی ظرفیت های زبان به ویژه در خلق استعاره و ایجاد ابهام در روایت، به شاعرانه شدن متن کمک می کند. از جمله این ظرفیت ها سوق دادن زبان به سمت قطب استعاری- به تعبیر رومن یاکوبسن- است. هدف اصلی نگارندگان، این است که نشان دهند چگونه زبان در داستان های مندنی پور به قطب های استعاری گرایش پیدا کرده و شاعرانه شده است. برای این منظور، مجموعه داستان های مندنی پور در چهار سطح برر...
متن کاملاستعاری شدن زبان در داستان های کوتاه شهریار مندنی پور
استفاده از شیوه های جدید روایت در داستان مدرن باعث می شود زبان این داستان ها به سمت ابهام افکنی و رمزوارشدن پیش برود. نویسنده در این داستان ها چیزی می گوید و شیئی ماورای آن را مدّ نظر قرار می-دهد. از راه های ابهام افکنی در داستان مدرن، متمایل شدن زبان به قطب استعاری بنابر نظریه ی یاکوبسن است. زبان در این سبک داستان نویسی به تعبیر یاکوبسن شاعرانه می شود. نگارنده نیز بر آن بوده است تا نشان دهد زبا...
15 صفحه اولپیش نمون و انواع آن در داستان های شهریار مندنی پور
چکیده فارسی: پیشینه ی شخصیت در آثار داستانی مسئله ای است که از مدت ها پیش وجود داشته، اما در ایران کمتر به آن پرداخته شده و بیشتر به صورت جزیی و گذرا مطرح بوده است. در این مقاله، پیش نمون و انواعِ آن در ادبیات داستانی به ویژه در داستان های شهریار مندنی پور بررسی و تحلیل می شود. شهریار مندنی پور در زمینه های ادبیات کودک و نوجوان، رمان بزرگسال و به ویژه داستان کوتاه قلم زده است. مندنی پور شش مجموع...
متن کاملبرهم کنشی اسطوره و استعاره در داستان کوتاه شهریار مندنی پور
درآمیختن اسطوره و داستان در روایت مدرنیستی و پسامدرنیستی از جمله شگردهایی است که خود سبب می شود روایت به قطب استعاری میل کند و با عبور از مجرای استعاره به سمت تودرتویی و لایگانی پیش رود و مخاطب ناگزیر شود ژرف ساخت اسطوره ای داستان را که در لایه های زیرین متن نهفته است، دریابد و پاره های روایت را بر اساس آن کنار هم قرار دهد تا به فهم داستان نزدیک شود. در این نوشتار، با استفاده از نظریّه یاکوبسن د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023